Anders dan in de muziekwereld gebruiken topsporters alle mogelijke hulpmiddelen/ materialen om hun prestaties naar een hoger niveau te tillen. Vreemd dat men er in de professionele pianowereld niet aan denkt om hulpmiddelen in te zetten bij het trainen.
Nochtans… uit de 19e eeuw, uit de traditie van Kalkbrenner, Chopin en Liszt kennen we de guide-mains. Dit schijnbaar eenvoudige niemendalletje is niets minder dan de Heilige Graal voor pianisten. Het rendement van de guide-mains zal de verwachtingen van elke pianist ruimschoots overtreffen.
In de 19e eeuw was de guide-mains een overweldigend succes, maar is daarna helaas lange tijd in de vergetelheid geraakt. Met de BPS-methode keert de guide-mains terug!
De manier waarop de guide-mains wordt aangewend binnen de BPS-methode is een combinatie van de 19e eeuwse traditie (polstechniek zoals beschreven in "Liszt Pédagogue" en uitgelegd bij V. Safonov) en nieuwe hedendaagse inzichten, onder andere hoe het brein afstanden aan het klavier onthoudt. Daarom is de guide-mains niet enkel meer geschikt voor beginners. Het tegendeel is waar, de guide-mains is met de BPS-methode het best geschikt voor de professionele pianist.
De guide-mains wordt gebruikt voor twee doelen:
Voor een correct gebruik dient de guide-mains per pianist op twee verschillende hoogtes te kunnen worden ingesteld. Deze hoogtes zijn bovendien persoonlijk. Afhankelijk van de bouw van de hand en het lichaam van de pianist staat de guide-mains bij elke pianist op een andere hoogte. De guide-mains wordt enkel gebruikt tijdens het trainen, maar niet tijdens het piano spelen zelf.
Door de inzichten van de BPS-methode en het gebruik van de guide-mains leer je foutloos en sneller spelen en je leert hoe je het ultieme toucher ontwikkelt. Je leert hoe je hersenen werken en deze te programmeren. Dit resulteert in meer controle, een ontspannen techniek en een betere klank.
« Les octaves [...] répétées sur les mêmes notes en parcourant successivement une octave. On le répète vingt, trente, quarante fois de suite en faisant avec soin des crescendo et diminuendo, tâchant de partir d’un piano fin, pour arriver au plus grand forte. Tout cela doit se faire uniquement du poignet sur la barre, à main morte, à doigts lancés, sans jamais se crisper, ni se forcer du bras. »
Bron: Boissier. (1976). Liszt pédagogue. Leçons de piano données par Liszt à Mademoiselle Valérie Boissier à Paris en 1832, 65.
Wil jij ook de voordelen van de BPS-methode leren kennen? Neem vrijblijvend contact op.
Muziekstudio Uitkerke
Schaapstraat 5
8370 Uitkerke